Gex 3D_ Enter the Gecko – PC

Gex 3D_ Enter the Gecko (PC)

Wie het spel Gex 3D graag een beetje

  1. naar zijn hand wil zetten, zal met een speciaal daarvoor
  2. geschikte editor in de hexadecimale bestanden moeten rommelen.

Daarmee kan de hexadecimale code van bestanden met een druk op de

  1. knop zichtbaar en aanpasbaar gemaakt worden.

Indien u geen ervaring heeft met dit soort aanpassingen, doe je

  1. er verstandig aan eerst een back-up te maken van de nog
  2. ongewijzigde bestanden, waarmee voorkomen kan worden dat je het
  3. spel naderhand weer helemaal opnieuw moet installeren.

We richten ons op de savegames, want daarin slaat het spel

  1. allerlei informatie op over bereikte levels en gevonden
  2. voorwerpen.

Die savegames worden bewaard als gex2xxa.gex-bestanden en die

  1. twee xx-jes geven aan welk percentage van het spel je bereikt
  2. heeft.

Op die manier betekent gex210a.gex dat je 10% van het spel

  1. voltooid heeft en gex250a.gex dat je op de helft (50%) van het
  2. spel bent gekomen.

Lekker hexadecimaal stoeien.

Uitleg vooraf: het spel Gex 3D gebruikt bits om op te slaan of je

  1. een voorwerp al wel of niet hebt gevonden.

Hexpositie 0C is het aantal levens en hier is Hex 63 (99 levens)

  1. het maximum.

De Hexpositie 14 tot 24 bevatten het aantal gewone of rode

  1. voorwerpen die je in de 14 normale levels en de drie geheime
  2. levels hebt kunnen vinden.

hex 00 = geen voorwerpen gevonden.

hex 01 = eerste voorwerp gevonden.

hex 02 = tweede voorwerp gevonden.

hex 03 = eerste + tweede voorwerp gevonden.

hex 04 = derde voorwerp gevonden.

hex 05 = eerste + derde voorwerp gevonden.

hex 06 = tweede + derde voorwerp gevonden.

hex 07 = eerste + tweede + derde voorwerp gevonden.

Hexpositie 04 tot 06 en de vier rechterbits van positie 07 geven

  1. de bonusvoorwerpen van de normale levels aan (zowel `reward` als
  2. `hidden`).

Elke byte bevat informatie in omgekeerde volgorde voor vier

  1. levels, behalve hexpositie 07 die de informatie voor twee levels
  2. bevat.

Op die manier betekent Hex 0E in byte 04 dat er een extra

  1. voorwerp in het eerste leve; is gevonden en dat beide extra
  2. voorwerpen in het tweede level gevonden zijn.

Hier vindt je de voorwerpen.

De volgende tabel geeft aan in welke byte het aantal normale of

  1. rode voorwerpen zijn gevonden in de normale en geheime levels,
  2. alsmede welke bytes en waarden horen bij de bonusvoorwerpen in de
  3. bonuslevels.

Bovendien vermelden we de bijbehorende leveltitels en

  1. bestandsnamen.

Area 1.

Hex 14 – Out of Toon – looney30.dfx en looney30.vfx

Hex 15 – Smellraiser – horror4.dfx en horror4.vfx

Hex 0B – Gilligex Isle (boss level) Hex x4 geeft voorwerp –

  1. gillig1.dfx en gillig2.vfx

Hex 08 = Aztec 2 Step (bonus level) Hex x1 geeft voorwerp –

  1. aztec16.dfx en aztec16.vfx

Hex 08 – Thursday the 12th (bonus level) Hex x2 geeft voorwerp –

  1. horro6.dfx en horror6.vfx

Area 2.

Hex 16 – Frankensteinfeld – horror2.dfx en horror2.vfx

Hex 17 – www dotcom.com – circuit5.dfx en circuit5.vfx

Hex 18 – Mao Tse Tongue – kungfu.dfx en kungfu.vfx

Hex 0B – MooShoo Pork (boss level) hex x8 geeft voorwerp –

  1. mooshu1.dfx en mooshu1.vfx

Hex 08 – In Drag Net (bonus level) Hex x4 geeft voorwerp –

  1. nypd01.dfx en nypd01.vfx

Hex 08 – The Spy Who Loved Himself (bonus level) Hex x8 geeft

  1. voorwerp – spy2.dfx en spy2.vfx

Area 3.

Hex 19 – The Umpire Strikes Out – scifi10.dfx en scifi10.vfx

Hex 1A – Pangaea 90210 – prehst1.dfx en prehst1.vfx

Hex 1B – Fine Tooning – looney69.dfx en looney69.vfx

Hex 08 – I Got The Reruns (bonus level) Hex 1x geeft voorwerp –

  1. junk1.dfx en junk1.vfx

Hex 08 – Trouble in Uranus (bonus level) Hex 2x geeft voorwerp –

  1. lost01.dfx en lost01.vfx

Area 4.

Hex 1C – This Old Cave – prehst2.dfx en prehst2.vfx

Hex 1D – Honey I Shrunk The Gecko – circuit9.dfx en circuit9.vfx

Hex 1E – Poltergex – train30.dfx en train30.vfx

Hex 0B – Gexzilla vs. Mecharez (boss level) Hex 1x geeft voorwerp

  1. – gexzil9.dfx en gexzil9.vfx

Hex 08 – Lizard in a China Shop (bonus level) Hex 4x geeft

  1. voorwerp – kungfu4.dfx en kungfu4.vfx

Hex 08 – Bugged Out (bonus level) Hex 8x geeft voorwerp –

  1. rezop2.dfx en rezop2.vfx

Area 5 (maar volgens toets F1 is dit Area 6).

Hex 1F – Pain in the Asteroids – scifi14.dfx en scifi14.vfx

Hex 09 – Chips and Dips (bonus level) Hex x1 geeft voorwerp –

  1. circuit0.dfx en circuit0.vfx

Area 6 (maar volgens toets F1 is dit Area 5).

Hex 20 – Samurai Night Fever – kungfu1.dfx en kungfu1.vfx

Area 7.

Hex 21 – No Weddeings and a Funeral – rezop3.dfx en rezop3.vfx

Hex ?? – Channel Z (final boss level) – final01.dfx en

  1. final01.vfx

Hex 22 – Lava Daba Doo (secret level) – prehst3.dfx en

  1. prehst3.vfx

Hex 23 – Texas Chainsaw Manicure (secret level) – horror5.dfx en

  1. horror5.vfx

Hex 24 – Mazed and Confused (secret level) – rezop1.dfx en

  1. rezop1.vfx

Maar zo kan het ook.

Vindt je dit allemaal veel te ingewikkeld of heeft je ondanks

  1. alle inzet toch nog geheime- of bonuslevels gemist, dan is er een
  2. mogelijkheid om deze levels toch nog te spelen.

De gemakkelijkste manier is om de bestanden van de eerste drie

  1. levels naar een tijdelijke dir. te kopiren.

Het gaat dan om: looney30.dfx, looney30.vfx, horror4.dfx,

  1. horror4.vfx.horror2.dfx en horror2.vfx.

Kopieer vervolgens de onderstaande bestanden naar de opgegeven

  1. bestandsnamen:

prehst.dfx naar looney30.dfx

prehst.vfx naar looney30.vfx

horror5.dfx naar horror4.dfx

horror5.vfx naar horror4.vfx

rezop1.dfx naar horror2.dfx

rezop1.vfx naar horror2.vfx

Hierdoor houdt je de boel voor lekker voor de Gecko, want als het

  1. spel denkt dat je het level “Out of Toon” gaat spelen,
  2. begint je eigenlijk aan “Lava Daba Doo”.

Op dezelfde manier wordt het level “Smellraiser”

  1. stiekem vervangen door “Texas Chainsaw Manicure” en
  2. komt “Frankensteinfeld” in plaats van “Mazed and
  3. Confused”.

Na deze levels gespeeld te hebben kun je het spel weer in de

  1. oorspronkelijke situatie terugzetten.

Een laatste voorbeeld om het bonus level “Lizard in a China

  1. Shop” te kunnen spelen:

Kopieer de bestanden aztec16.dfx en aztec16.vfx naar een

  1. tijdelijke dir., kopieer kungfu4.dfx naar aztec16.dfx, kopieer
  2. kungfu4.vfx naar aztec16.vfx en speel daarna het “Aztec 2
  3. Step” bonus level.

Of zo kan het ook.

Enter the Gecko aan te passen door aan de bestanden van het

  1. programma te sleutelen.

Ditmaal maken we het wat gemakkelijker en noemen we een manier om

  1. via het toetsenbord alle spel-levels te bereiken.

Het zijn tamelijk veel, omslachtige handelingen, zorg er dus voor

  1. dat je het spoor niet halverwege bijster raakt want dan werkt het
  2. niet.

Begin door in het hoofdscherm eerst op Escape te drukken zodat

  1. het spel pauzeert.

Gebruik je ene hand om toets H in te drukken en ingedrukt te

  1. houden en je andere hand om met de pijltjestoetsen en de
  2. spatiebalk de volgende serie uit te voeren: rechts – rechts –
  3. links – rechts – spatie – naar beneden – rechts.

Druk nu opnieuw op Escape om het spel te hervatten en druk meteen

  1. weer op toets F1.

Nu heb je toegang tot alle levels via de drie cheatsmenu`s waar

  1. je doorheen kunt circuleren.

Bovenstaande vingeroefening zal elke keer na het voltooien van

  1. een level opnieuw moeten worden uitgevoerd vanuit het
  2. hoofdscherm; dit is het scherm waarnaar je automatisch terugkeert
  3. als een level succesvol werd voltooid.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *